Ett par intensiva veckor. Såväl årets sista kommunstyrelsesammanträde som nomineringsstämmor till riksdags- och kommunvalen nästa år. Dessutom ett slutligt resultat från folkomröstningen om skolan.

AKTUELL POLITIK. Vi har haft årets sista kommunstyrelsemöte och det finns många oroväckande saker med minoritetsstyrets politik. Nu vill man hyra ut delar av det kommunala parkeringshuset på Banvallen till Norrtälje Handelsstad. Det är bra i sak. Vi kan få undan arbetsparkeringen från stadsparkeringarna och få större cirkulation och mer handel. Tyvärr ville man inte gå på vårt förslag att faktiskt möjliggöra för företag som inte är med i Handelsstaden att hyra platser – vilket även Vänsterpartiet var för – och man ville inte heller se över möjligheterna att sälja parkeringshuset till en privat aktör.

I övrigt så är det fortfarande många beslut som antingen är alldeles för sent ute eller inte betyder något. Ta fallet med bidrag till Roslagsmuseet. För det första har man redan betalat ut merparten på delegation under året, sen kommer kommunfullmäktige att gummistämpla en utbetalning för 2017 när det återstår mindre än två veckor på året. Verksamhetsbidrag måste rimligen fattas beslut om i god tid innan, så att man som organisation kan planera sin verksamhet. Nu har museet redan dragit på sig massa kostnader utan att ha täckning för dem. Dåligt hanterat, minst sagt.

Nu ser vi fram mot årets sista kommunfullmäktige innan vi går in ett intensivt valår.

NOMINERINGSSTÄMMOR. I länets nomineringsstämma så hamnade våra Norrtäljebekantingar på bra platser. Kjell Jansson hamnade på plats 9, Magdalena Schröder på plats 13 och Nils Matsson återfinns på plats 38.

För kommunen hade vi nomineringsstämma förra veckan. Jag tycker vi fått ihop en bra valsedel till kommunfullmäktige med både nya och gamla företrädare. Med vår valsedel spikad redan innan jul ser jag fram mot att gå in ett valår där vi kan lägga all vår tid på att prata om vår politik och få fler människor att dela uppfattningen att Norrtälje kommun förtjänar en bättre ledning än dagens minoritet.